mało nie ma, ale większość jest logiczna i dobrze ze sobą powiązana, więc szybko wchodzą w krew. Mamy 5 głównych akcji(co rundę możemy odpalić 2 - różne lub jedną dwukrotnie):
- zagranie karty - nasza plansza oferuje od początku dwa sloty na górze i dwa na dole, w zależności gdzie wsuniemy kartę to dostaniemy benefity z góry lub z dołu karty. Do tego sloty mają miejsce na moduły, które odpalają się jeśli kolor zagranej karty pokrywa się tym z modułu. Z tego co przewinęło się przez grę, to są to podstawowe surowce w liczbie 1-2.
- przesunięcie wajchy - umożliwia nam skopiowanie jednej zagranej karty u góry planszetki dowolnego innego gracza(wybrany gracz odrzuca kartę, dzięki czemu zwalnia sobie slota)
- wybudowanie małego/dużego domu - liczymy zasięg od dziury(środek planszy) albo dowolnego naszego domu, miasta a czasem nawet znacznika(specjalne umiejętności frakcji) do dowolnego pustynnego pola. Za każde pole jakie musimy pokonać, płacimy 1 żarcia. Wybudowanie kosztuje nas 3 zębatki za mały lub 5 za duży. Po wybudowaniu sprawdzamy z jakimi polami nasz nowo powstały budynek sąsiaduje i zbieramy za nie bonusy(przy czym duży mnoży je x2, ale nie te pochodzące z jezior/wód)
- zasiedlenie miasta - na planszy możemy odkryć opuszczone miasta, które zasiedlamy naszymi meplami z planszy, co odblokowuje nam bonusy z naszej planszetki. Ponownie liczymy zasięg, ale tym razem płacimy księgami w zależności, którego to mepla z planszetki wysyłamy. Bonusy są jednorazowe lub pasywne. Jeśli w mieście znajdują się już inni gracze, to każdemu musimy odpalić 1 żarcia
- ekploracja - na początku większość mapy jest zakryta, więc by móc się rozbudowywać będziemy ją eksplorować. Ponownie liczymy zasięg, a następnie płacimy koszt na danym kaflu(żarcie + czasem księgi). Otrzymujemy wypisane bonusy(PZ + dobranie karty z wystawki), odwracamy kafelek i ustawiamy go jak nam pasuje. Dodatkowo jeśli po ustawieniu kafla, bonusy na nim się znajdujące sąsiadują z już postawionymi domkami, to otrzymujemy je odrazu.
- umiejętność specjalna nacji - nie jest ona główną akcją, gdyż odpalamy ją przeważnie z zagranej karty, ale należy ją postrzegać jako ważną. Każda nacja ma swoją unikalną umiejętność, która ma inny koszt, wymagania oraz oczywiście efekt. W moim przypadku mogłem zapłacić 1 kryształ(tutejszy jocker) by wystawić token, który to zmniejsza koszt wszystkich akcji w jego otoczeniu o 1. Kolega mógł zamieniać niektóre typy pól na pustynne, dzięki temu mógł tworzyć sobie bardzo intratne miejsca do wybudowy domku.
W momencie, gdy zablokujemy sobie wszystkie sloty, skończą nam się surowce i nie mamy za bardzo co zrobić, to przychodzi czas na wykonanie hibernacji. W niej pobieramy wszystkie karty odrzucone na rękę(na początku mamy tam 3 podstawowe), następnie odrzucamy wszystkie zagrane karty, resetujemy przełącznik/wajchę, odzyskujemy energię i przesuwamy się na torze hibermacji(daje nam on różne bonusy).
No właśnie energia, każdy z graczy otrzymuje specjalną planszetkę z trzema torami, każdy w innym kolorze. Poruszając się po nich odblokowujemy akcje specjalne z planszy albo dziury, które uzupełniamy wybranymi z wystawki żetonami. Każdy odkryty żeton możemy odpalić za 1 energii w trakcie swojej tury(nawet jeśli wykonujemy hibernację). Każdy bonus możemy odpalić tylko raz aż do resetu w hibernacji, chyba że jakoś zdejmiemy z niego żeton energię.
Gra kończy się w momencie, gdy z planszy głównej znikną wszystkie artefakty, które podzielone są na 3 kolory. Otrzymujemy je głównie z naszej planszetki, ale też toru hibernacji jak i odblokowując niektóre pola z naszych torów. Zbieramy je by móc uzyskać więcej PZ za nasze ukryte cele. Każdy cel ma przypisany kolor artefaktu. Na koniec gry pomnożymy liczbę artefaktów z liczbą spełniającą do niego warunek i to jeszcze razy 1 lub 2. Warunki to m.in. liczba dobranych kart z wystawki, liczba modułów, wybudowane budynki, wystawione meple itd. W sumie podstawowe aspekty, które zwykle robimy. Do finalnej punktacji zgarniamy PZ z planszetki oraz z pól specjalnych z planszy głównej(4 pola na skrajach mapy, które jeśli zasiedlone przez nasze meple, pozwola zapunktować za dane elementy).
Uff, tyle zasad, choć i tak nie przytoczyłem każdej